lørdag den 27. oktober 2007

BMW M3

BMW M3 er vildere end nogen sinde i den nye udgave med V8-motor
420 hestekræfter og 400 newtonmeter er meget, og for dem, der ikke rigtig har styr på hk og Nm, er det ualmindeligt meget og betyder omdrejninger, ingen kan nå at tælle på et minut, så omdrejningstællerens 8400 må stå til troende.


Jeg er spændt fast i den glatte skindstol i den nye BMW M3, der har fået en splinterny V8’er på fire liter slagvolumen. Havde BMW dog bare holdt fast i den vidunderlige 3,4-liters række-sekser med 343 hk, der sprudlede af gejst og livslyst. Så havde mit hjerte siddet der, hvor det altid har siddet. Efter nogle timer sidder det oppe i halsen og banker i dobbelt takt.

Den nye BMW M3 er brutal, men ikke ondskabsfuld.

Den har det bare med at fylde tallerkenen med en enkelt pøs, og så er det med at slubre for, at det ikke skal skvulpe over.

Det er ret svært, især på glat spansk asfalt nord for Marbella, og der skal bare et uforvarende vip med speederfoden til at få baghjulene til at tænde af i blå røg og sende M3’eren lidt sidelæns.

M-knappen
Hvis man ikke be’r om det hele på M-knappen, det vil sige 420 hk så hurtigt som muligt, styring aldeles direkte og affjedring på den sportslige side, kommer de mange hestekræfter frem i et lidt mere afdæmpet tempo.

Men hør lige her! Hvis ikke en M3 giver tynd mave og hjertebanken, hvad er den så til for? BMW M3 er blandt få virkelig hurtige coupéer, der kan tangere 300 km/t., hvis ikke fabrikken havde begrænset topfarten til 250 km/t. Til gengæld er der ingen restriktioner på sprintet fra 0-100 km/t., der kun snupper 4,8 sek. ud af en spændende hverdag, hvis man ejer en M3 af nyeste aftapning.

Den nye V8-motor ligger i motorrummet på BMW 3 Coupé. Det er dog kun 20 pct. tilbage af den oprindelige coupé, idet M3 har 80 pct. unikke dele. Coupé med to lange døre vil sige lidt lavere og lidt sportsligere linjer, men også lidt besværlig adgang til de to pladser bag forstolene. Isofix-beslag til en barnestol koster ekstra og indikerer, at en M3 ikke er en bil til børnefamilier. M3 er til meget store drenge med røven fuld af penge. Helt præcist 1.387.500 kr.

Den første dag bag rattet efterlader et solidt indtryk af en brutal overarm, men også af følsomhed over for den behandling, chaufføren udsætter M3 for. Speeder og rat skal behandles med delikatesse og akkuratesse for at få fornøjelsen frem i forsædet.

Greb i underlaget
Efter at første dags indtryk er tygget igennem er jeg klar til at lægge arm med M3 igen. Denne gang er jeg forberedt. Jeg er blevet klar over, at det ikke bare er de mange kræfter, der kræver opmærksomhed. Det er lige så meget manglende tillid til forhjulenes greb i asfalten, der gjorde første dag lidt for spændende.

Svinghastigheden er meget høj og uden tillid til, at forenden bliver på den plads, forhjulene bestemmer, tager tvivlen over, og fornøjelsen bliver til noget, der ligner frygt. Det er det naturligvis ikke ... Det er forsigtighed.

Det går gradvist op for mig, at forhjulene har et eminent greb i underlaget, så meget som den spanske asfalt kan levere. Og med den lidt løse bagende fra de mange hestekræfter og et generøst ESP begynder det at ligne noget. Mellem os var der i går en lokalmatador i en Suzuki Grand Vitara, der ikke ville væk fra bakspejlet. Det sker ikke i dag.

Den nye V8-motor er fantastisk og tager omdrejninger lige så hurtigt, som de bliver bestilt. Det lyder bare ikke sådan. Forskellen imellem en sekscylindret rækkemotor og en ottecylindret V-motor ligger lige for, men der er mere i det end det. Lyden er meget forskellig. Hvor 6’eren skriger ved 8500 o/min., lyder V8’eren doven ved de samme omdrejninger. Årsagen ligger i V8-motorens tændingsrækkefølge, og den kan man ikke lave om på. Inde i cockpittet forstyrrer paradokset imellem høj fart og doven motorlyd oplevelsen lidt.

Bremserne på M3 har været udsat for kritik. Tilsyneladende har BMW M hørt efter, for den nye M3 lider ikke af bremsetab ved varme bremser, og pedalens hårdhed forbliver den samme under brutalt brug på racerbane.

Dyr
Næsten 1,4 mio. kroner for en M3 er seriøst mange penge, og sammenlignet med en 335i med en række-sekser på 306 hk til 835.733 kr. ligner det et skud i foden. M3 er god, men det er en 335i sandelig også. Hvis det er 0-100-tiden, der tæller, er 335i 0,7 sekund bagefter M3. Det er en forskel på 551.733 kr. eller knap 80.000 kr. pr. 1/10 sek. Det er vist kun de få, der virkelig har råd til en M3, der kan se stort på det regnestykke.

Ingen kommentarer: