Vælger du at hente din ny »Bimmer« hos BMW i München, inviteres du indenfor til en unik afleveringsoplevelse i BMW Welt med fabriksrundtur, personlig opvartning og et kig dybt ned i gemmerne for BMW-teknik.
Et håndtryk, en buket og måske en æske med fyldte chokolader. Det er standardproceduren, når du henter din ny bil hos en dansk bilforhandler. Så kan du trille velfornøjet ud over kantstenen til lyden af den første afskrivning på 20.000 kroner, og hjem til carporten, hvor alt er, som da den gamle bil boede der. På længere sigt kan bilen levere nok så meget ejerglæde, men køberglæde er der ikke meget af. Det er et antiklimaks, der er til at tage at føle på – især når blomsterne er visnet og chokoladerne spist.
Lige ved siden af BMW’s karakteristiske firecylindrede hovedkvarter i München, forstaden Milbertshofen, har den bayeriske hovedstad fået et nyt vartegn. Et vartegn, hvis opgave det bliver at gøre op med ovennævnte flade fornemmelse af at blive nyslået bilejer. Den sære, fascinerende og storslåede bygning i stål og glas huser BMW Welt. Et 75.000 m2 vartegn over BMW’s selvforståelse som brand og stedet, hvor omkring 45.000 BMW-ejere årlig i fremtiden vil få overdraget nøglerne til deres ny BMW.
Men BMW Welt er meget mere end blot en funky baggrundskulisse for et bilkøb. Handlede det bare om et hurtigt »Værsgo, her er nøglerne til øsen, den holder derhenne,« så kunne forhandleren i Nørre Snede lige såvel klare det som en velfriseret sydtysk BMW-lærling. Men BMW vil med BMW Welt gøre det til en eksklusiv, informativ og fascinerende oplevelse at blive BMW-ejer, og som hele det champagnedrikkende pressekorps fik at se til åbningen, så mener de det alvorligt på den særlige grundige måde, som kun målrettede tyskere kan mene det på. Kort sagt er ideen, at du skal købe bilen af din lokale BMW-forhandler, men selve modtagelsen af din ny bil skal foregå i München – i hjertekulen på alt, hvad BMW står for.
Som BMW-entusiast, der søger den helt rette oplevelse til at fejre skridtet fra entusiast til ejer, vil du i fremtiden blive modtaget i BMW Welt af en dedikeret BMW-medarbejder. Han vil vise dig op i en eksklusiv lounge, hvor han gennemgår dagens sekstimers program, der starter med en to kilometer gåtur gennem BMW’s tilstødende bilfabrik. Et hi-tech cirkus i robotakrobatik, hvor 9.000 medarbejdere producerer 900 BMW 3-serie biler om dagen, og 1.400 motorer – inklusive alle de djævelske humørspredere, der motoriserer BMWs hidsige M-modeller. Højdepunktet er hvor karosseriet bliver »gift« med undervognen – en seance, der næsten får rundviserens stemme til at knække af stolthed.
Rundvisningen akkompagneres af en grundig forsikring om, at BMW gør alt i verden for at skære ned på CO2, fremme miljøet og redde alverdens isbjørne fra druknedøden. Bare så kunderne er på det rene med, at de ikke behøver at have dårlig samvittighed over at have købt en sports-sedan frem for en Toyota Yaris diesel. Rundvisningen er den perfekte start på din første dag som ejer af en ny sydtysk køremaskine, og så er det lige meget, om det er snakken om robotstatistik og svejseteknik eller bare processen, der skaber BMW-biler ud af pladestål, som fascinerer dig.
Efter fabrikken venter informationscentret under BMW Welts enorme glastag. Et studie i interaktive platforme, der præsenterer den teknologi, som gør BMW til en af verdens førende humørspredere i afdelingen for underholdende og dynamiske køreegenskaber.
Informationscentret byder på alt fra simulatortestkørsler af BMW X-5 til en komplet udstilling af mærkets motorer med tilknyttede interaktive infotavler. Og igen – er du til teknik og finere ingeniørkunst af typen »stempelringens fysiologi« – og det vil mangen en nyslået BMW-ejer være, så vil du have det som en syv-årig sluppet løs i en Toys’R’Us i begyndelsen af december.
Alt imens BMW pusler om dig, finder en robot frem til at din bil i kælderen på BMW Welt. Her har den stået i et lille døgn, efter den blev leveret af en autotransporter. Alle biler – selv de, der er produceret lige om hjørnet – ankommer på ladet af en lastbil. Bilen skal være så jomfruelig som overhovedet muligt, når du får den. Efter landingen bliver den vasket, vokset og placeret på en hylde i det sindrigt indrettede kælderlager. Via en elevator bliver bilen så bragt op til BMW Welt Premier level på dagen for leveringen. Premier level er etagen, hvor du får overdraget bilen, og hvor kun de nye BMW-ejere kommer. Her er lukket for offentligheden. Mens BMW-repræsentanten leder dig ned ad trappen, vil din ny bil stå og snurre elegant på en drejesokkel. Bilens funktioner bliver der nøgternt og grundigt redegjort for, og i løbet af den cirka 45 minutter lange overdragelsesseance kan du stille alle de spørgsmål, du utvivlsomt vil have om netop din bil, efter den indledende ingeniørkvalificerende gennemgang af alle BMW’s tekniske milestene.
Bag rattet foretager du jomfrutændingen af bilen, mens den servicemindede unge tysker med det vandkæmmede hår, der har forestået introduktionen, lukker døren med et gedigent swush. Så triller du ned ad den bredkurvede rampe og ud gennem porten til den sydtyske virkelighed. En virkelighed, som BMW i over 70 år har produceret biler til at excellere i. Her begynder poesien. For det er næsten poetisk at stikke næsen op i de nærliggende Alper til en wienervals med de mange hårnålesving. Alpernes snoede og udfordrende veje er ægte BMW-land. Her kommer baghjulstrækket og køredynamikken til sin ret. Bayern er for en ny BMW, hvad det lille felt på fodboldbanen er for mændene i Schmeichel-familien – det er stedet, de er bygget til at præstere i. Efter et par dage vil kålen være spist og jægerteen drukket, og så går turen nordpå via nogle af verdens bedste motorveje – de tyske autobahns. Her kan du strække din ny bils motor rigtigt ud – uden at forstyrre den lokale landbetjents knödeleskapader. Både Bayern og de lange lige autobahns er den perfekte legeplads at slippe den indre bilnørd løs på, inden den ordnede dagligdag venter hjemme på den anden side af færgeturen over Femernbælt.
Vil du hente din ny BMW i München i stedet for hos den danske forhandler, så kommer hele herligheden til at stå dig i omkring 450 euro – plus naturligvis en enkeltbillet til München, et par hotelovernatninger og brændstof til turen op omkring skihopbakken i Garmisch Parchenkirchen og tilbage til Danmark. Men har du valgt BMW, har du valgt køredynamik med en entusiasme, der gør penge til et simpelt middel i jagten på den ægte vare. Og den ægte vare findes i bakkerne omkring München, under BMW Welt bølgede tag og ikke mindst på den åbne autobahn på vej hjem mod Padborg eller Puttgarden.
Et håndtryk, en buket og måske en æske med fyldte chokolader. Det er standardproceduren, når du henter din ny bil hos en dansk bilforhandler. Så kan du trille velfornøjet ud over kantstenen til lyden af den første afskrivning på 20.000 kroner, og hjem til carporten, hvor alt er, som da den gamle bil boede der. På længere sigt kan bilen levere nok så meget ejerglæde, men køberglæde er der ikke meget af. Det er et antiklimaks, der er til at tage at føle på – især når blomsterne er visnet og chokoladerne spist.
Lige ved siden af BMW’s karakteristiske firecylindrede hovedkvarter i München, forstaden Milbertshofen, har den bayeriske hovedstad fået et nyt vartegn. Et vartegn, hvis opgave det bliver at gøre op med ovennævnte flade fornemmelse af at blive nyslået bilejer. Den sære, fascinerende og storslåede bygning i stål og glas huser BMW Welt. Et 75.000 m2 vartegn over BMW’s selvforståelse som brand og stedet, hvor omkring 45.000 BMW-ejere årlig i fremtiden vil få overdraget nøglerne til deres ny BMW.
Men BMW Welt er meget mere end blot en funky baggrundskulisse for et bilkøb. Handlede det bare om et hurtigt »Værsgo, her er nøglerne til øsen, den holder derhenne,« så kunne forhandleren i Nørre Snede lige såvel klare det som en velfriseret sydtysk BMW-lærling. Men BMW vil med BMW Welt gøre det til en eksklusiv, informativ og fascinerende oplevelse at blive BMW-ejer, og som hele det champagnedrikkende pressekorps fik at se til åbningen, så mener de det alvorligt på den særlige grundige måde, som kun målrettede tyskere kan mene det på. Kort sagt er ideen, at du skal købe bilen af din lokale BMW-forhandler, men selve modtagelsen af din ny bil skal foregå i München – i hjertekulen på alt, hvad BMW står for.
Som BMW-entusiast, der søger den helt rette oplevelse til at fejre skridtet fra entusiast til ejer, vil du i fremtiden blive modtaget i BMW Welt af en dedikeret BMW-medarbejder. Han vil vise dig op i en eksklusiv lounge, hvor han gennemgår dagens sekstimers program, der starter med en to kilometer gåtur gennem BMW’s tilstødende bilfabrik. Et hi-tech cirkus i robotakrobatik, hvor 9.000 medarbejdere producerer 900 BMW 3-serie biler om dagen, og 1.400 motorer – inklusive alle de djævelske humørspredere, der motoriserer BMWs hidsige M-modeller. Højdepunktet er hvor karosseriet bliver »gift« med undervognen – en seance, der næsten får rundviserens stemme til at knække af stolthed.
Rundvisningen akkompagneres af en grundig forsikring om, at BMW gør alt i verden for at skære ned på CO2, fremme miljøet og redde alverdens isbjørne fra druknedøden. Bare så kunderne er på det rene med, at de ikke behøver at have dårlig samvittighed over at have købt en sports-sedan frem for en Toyota Yaris diesel. Rundvisningen er den perfekte start på din første dag som ejer af en ny sydtysk køremaskine, og så er det lige meget, om det er snakken om robotstatistik og svejseteknik eller bare processen, der skaber BMW-biler ud af pladestål, som fascinerer dig.
Efter fabrikken venter informationscentret under BMW Welts enorme glastag. Et studie i interaktive platforme, der præsenterer den teknologi, som gør BMW til en af verdens førende humørspredere i afdelingen for underholdende og dynamiske køreegenskaber.
Informationscentret byder på alt fra simulatortestkørsler af BMW X-5 til en komplet udstilling af mærkets motorer med tilknyttede interaktive infotavler. Og igen – er du til teknik og finere ingeniørkunst af typen »stempelringens fysiologi« – og det vil mangen en nyslået BMW-ejer være, så vil du have det som en syv-årig sluppet løs i en Toys’R’Us i begyndelsen af december.
Alt imens BMW pusler om dig, finder en robot frem til at din bil i kælderen på BMW Welt. Her har den stået i et lille døgn, efter den blev leveret af en autotransporter. Alle biler – selv de, der er produceret lige om hjørnet – ankommer på ladet af en lastbil. Bilen skal være så jomfruelig som overhovedet muligt, når du får den. Efter landingen bliver den vasket, vokset og placeret på en hylde i det sindrigt indrettede kælderlager. Via en elevator bliver bilen så bragt op til BMW Welt Premier level på dagen for leveringen. Premier level er etagen, hvor du får overdraget bilen, og hvor kun de nye BMW-ejere kommer. Her er lukket for offentligheden. Mens BMW-repræsentanten leder dig ned ad trappen, vil din ny bil stå og snurre elegant på en drejesokkel. Bilens funktioner bliver der nøgternt og grundigt redegjort for, og i løbet af den cirka 45 minutter lange overdragelsesseance kan du stille alle de spørgsmål, du utvivlsomt vil have om netop din bil, efter den indledende ingeniørkvalificerende gennemgang af alle BMW’s tekniske milestene.
Bag rattet foretager du jomfrutændingen af bilen, mens den servicemindede unge tysker med det vandkæmmede hår, der har forestået introduktionen, lukker døren med et gedigent swush. Så triller du ned ad den bredkurvede rampe og ud gennem porten til den sydtyske virkelighed. En virkelighed, som BMW i over 70 år har produceret biler til at excellere i. Her begynder poesien. For det er næsten poetisk at stikke næsen op i de nærliggende Alper til en wienervals med de mange hårnålesving. Alpernes snoede og udfordrende veje er ægte BMW-land. Her kommer baghjulstrækket og køredynamikken til sin ret. Bayern er for en ny BMW, hvad det lille felt på fodboldbanen er for mændene i Schmeichel-familien – det er stedet, de er bygget til at præstere i. Efter et par dage vil kålen være spist og jægerteen drukket, og så går turen nordpå via nogle af verdens bedste motorveje – de tyske autobahns. Her kan du strække din ny bils motor rigtigt ud – uden at forstyrre den lokale landbetjents knödeleskapader. Både Bayern og de lange lige autobahns er den perfekte legeplads at slippe den indre bilnørd løs på, inden den ordnede dagligdag venter hjemme på den anden side af færgeturen over Femernbælt.
Vil du hente din ny BMW i München i stedet for hos den danske forhandler, så kommer hele herligheden til at stå dig i omkring 450 euro – plus naturligvis en enkeltbillet til München, et par hotelovernatninger og brændstof til turen op omkring skihopbakken i Garmisch Parchenkirchen og tilbage til Danmark. Men har du valgt BMW, har du valgt køredynamik med en entusiasme, der gør penge til et simpelt middel i jagten på den ægte vare. Og den ægte vare findes i bakkerne omkring München, under BMW Welt bølgede tag og ikke mindst på den åbne autobahn på vej hjem mod Padborg eller Puttgarden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar